Wist – wstęp

Wist naturalny – najstarszy i najbardziej popularny na świecie system wistowy w brydżu. Oto jego zasady:

z sekwensu wistujemy najstarszą kartą z sekwensu, również gdy posiadamy wewnętrzny sekwens,
z blotek wistujemy kartą najstarszą,
z drugiego honoru wistujemy honorem,
spod trzeciej figury wistujemy najmłodszą kartą,
spod czwartej lub dłuższej figury wistujemy czwartą najstarszą kartą (czwarta najlepsza).

Wist odmienny – najpopularniejszy na polskich turniejach system wistowy. Od naturalnego różni się wistem z pustych blotek : zawsze druga/czwarta najlepsza. Tak samo dla figur, hXx hxxX(x)

Zrzutki naturalne :
mała – duża – nieparzysta liczba kart
duża – mała – parzysta liczba kart
Ponad to zrzucenie małej karty nie do koloru oznacza zachętę do gry w ten kolor

Zrzutki odwrotne :
odwrotnie jak w naturalnych.

Zrzutki krakowskie :
Wyrzucenie nie do koloru wysokiej karty oznacza zachętę do gry w wyższy z dwóch pozostałych kolorów
Analogicznie dla niskiej karty.


Podsumowując: Czego się nauczyliśmy? 3-cia ręka bije i płacze. Figur na figur mawiał święty Igur - znane powiedzenie brydżowe. Wiemy jednak, że stosowanie tych zasad nie zwalnia nas od myślenia - są wyjątki. Umiemy także poprzez przepuszczenie zablokować rozgrywającemu kolor albo odciąć go od dobrych lew w stole. Odnośnie gry w obronie warto sobie przyswoić takie powiedzenia jak "uczyła matula nie wychodź spod króla" albo "nie wychodź matole w to czego nie ma na stole".

 

Istnieje wiele systemów licytacyjnych, my przedstawimy niektóre z nich:

Precision Club

Precision Club lub po prostu Precision jest brydżowym systemem licytacyjnym opracowanym w latach sześćdziesiątych przez C. C. Wei.

„Precision” jest oparte na bazie „silnego trefla” – tylko odzywka 1♣ jest silna i forsująca (pokazuje rękę od 16PH), wszystkie inne otwarcia mają siłę ograniczoną do 15PH (choć w oryginalnej wersji tego systemu był jeden wyjątek – otwarcie 2BA pokazywało 22-23PH na układzie zrównoważonym). Po otwarciu 1♣ i odpowiedzi pozytywnej oryginalne Precision używalo odzywek typu OSW, formy relayów.

Charakterystycznym otwarciem w pierwszej wersji „Precision” była odzywka 2♦ pokazujące rękę z siłą 11-15PH i układem trójkolorowym z krótkością karo, w nowoczesnych odmianach „Precision” najczęściej używa się innych rozwiązań.

Otwarcia 1♠ i 1♥ są z piątek, 2♣ pokazuje rękę z sześcioma treflami lub pięcioma treflami i starszą czwórką, a 1BA pokazuje 13-15PH.

W pierwotnym systemie 1♦ było naturalne, we współczesnych wersjach tego systemu większość par używa „przygotowawczego 1♦” włączając do niego wszystkie układy rąk nie mieszczące się w odzywkach 1♠ i 1♥, 2♣ i 1BA.

Otwarcia w pierwszej wersji Precision wyglądały następująco:

1♣ 16+ z dowolnym układem,
1♦ 11-15, naturalne z 5+♦,
1♥/♠ 11-15 z kolorem 5+,
1BA 13-15 w układzie zrównoważonym,
2♣ 11-15 w 6+♣ lub 5+♣ i czwórką starszą;,
2♦ 11-15 z układem 4=4=1=4 (singleton karo), dopuszczalne są także układy 4=3=1=5, 3=4=1=5 lub 4=4=0=5 z bardzo słabymi treflami (zbyt słabymi na otwarcie 2♣),
2♥/♠ to słabe dwa,
2BA to 22-23PH w układzie zrównoważonym.

Większość współczesnych odmiana Precision używa innych otwarć 1♦, 2♦ i 2BA, a czasami nawet 1BA i 2♣. Na przykład Match Point Precision używa otwarcia 1BA z siłą 12-15 ale bez starszej czwórki, 2♣ to tylko układ jednokolorowy z treflami lub dwukolorowy z treflami i karami, a 2♦ to słabe dwa, a wszystkie ręce nie mieszczące się w tych otwarciach otwierane są przez 1♦ (od układów 4=4=0=5, poprzez zrównoważone ręce ze starszymi czwórkami, aż do naturalnych otwarć karowych).

 

Nasz System

Nasz System (znany także jako „Strefa”) popularny polski system licytacyjny w grze w brydża oparty na bazie systemu Martens-Przybora.

Baza systemu to otwarcia ze starszych piątek, silne 1BA, naturalne 1♦ oraz 1♣ naturalne, bądź sprzedające rękę zrównoważoną z siłą mniejszą lub większa niż na otwarcie 1BA.

W strefie środkowej „Nasz System” używa wielu gadżetów i sztucznych konwencji, często mających na celu znalezienie krótkości jeżeli został już uzgodniony fit w kolorze starszym.

 

Lambda

Lambda to brydżowy system licytacyjny należący do grupy Systemów Słabych Otwarć, został opracowany w 1967r. przez Łukasza Sławińskiego. Pierwsze otwarcia w tym systemie wyglądają następująco:

  • PAS : pozyt
  • 1♣ : zrównoważony lub neutr-max, słaby 7+ mono
  • 1♦ : negat
  • 1♥ : 5+4+ na przedzielonych lub trójkolorówka
  • 1♠ : 5+4+ na jednokolorowych
  • 1BA : 5+4+ na tej samej randze
  • 2♣/♦/♥/♠ : 6+ mono, bez 7+ przy maximum

Lambda

Zrównoważony

1♣ – 1♦

  • 1♥/♠ : 4 lub minimum siły i 5
  • 1BA :4332, 4432 bez starszej czwórki lub 5m z minimum siły
  • 2♣/♦/♥/♠ :maximum siły, 5
  • 2BA : maximum, 7+ słaby monokolor
  • 3♣/♦/♥/♠ : maximum, 7+ dobry monokolor

Dwukolorówka

  • Relay :
    • 1BA : Trójkolorówka wszystkie 4441 i niektóre 5440
      • 2♣ : pytanie o singla,
        • odpowiedzi transferem,
          • przyjęcię transferu to kolejne pytanie
            • 4441 minimum
            • 4441 maximum
            • 5440 minimum
            • 5440 maximum
    • 2♣/♦/♥/♠ : 5, 2♣/♦ może być z b.dobrej czwórki (jeśli otworzono z układem 44)
    • 2BA : 55 (dowolne!)
      • 3♣ : relay
        • bliższy minimum siły
        • dalszy maksimum siły
      • 3♦/♥/♠ : jeśli trafia w longer to słabe, jeśli nie trafia to z własnego i forsuje
      • 3BA do gry
    • 3♣/♦/♥/♠ : 6+ ( dokładniej: 64+ albo 74– )
    • 4♣/♦/♥/♠ : 7+
  • 2BA gwarantuje uzgodnienie jednego z kolorów otwierającego

Monokolor

  • odzywka nastepna -> relay, odp szczebelkami:
    1. 5– (czyli 5332 z minimum siły)
    2. 5+
    3. 6– słaba szóstka
    4. 6– niezła szóstka, dodatkowe szczeble jeśli otwarcie jest w młodszy
      1. 6+ z naturalnym wskazaniem fitu w najniższym
      2. 6+ z naturalnym wskazaniem fitu średnim
      3. 6+ z naturalnym wskazaniem fitu najwyższym
    5. 7–
  • 2 ba :
  • inne : inwitujące

W brydżu robrowym stosowany jest zapis międzynarodowy, który obejmuje kilka elementów:

  • Jeżeli kontrakt został zrealizowany, to pod kreską zapisuje się punkty za wylicytowane i ugrane lewy:
    BA (bez atu) Bez kontry Z kontrą Z rekontrą
    Kolor atutowy 40 za pierwszą lewę
    30 za każdą następną
    80 za pierwszą lewę
    60 za każdą następną
    160 za pierwszą lewę
    120 za każdą następną
    ♠ lub  (starszy) 30 za każdą lewę 60 za każdą lewę 120 za każdą lewę
     lub ♣ (młodszy) 20 za każdą lewę 40 za każdą lewę 80 za każdą lewę

    Są to jedyne punkty, które zalicza się do partii. Do dogrania partii za jednym razem (bez kontry) wymagana jest gra na poziomie 3BA, 4♠, 4, 5 lub 5♣ (3 baz atu, 4 w starszy kolor lub 5 w młodszy).

  • Jeżeli kontrakt został zrealizowany z nadróbkami, do dodatkowo nad kreską zapisuje się punkty premiowe:
    Gra Przed partią Po partii
    bez kontry 30 za każdą nadróbkę w BA
    30 za każdą nadróbkę w ♠ lub 
    20 za każdą nadróbkę w  lub ♣
    z kontrą 100 za każdą nadróbkę 200 za każdą nadróbkę
    z rekontrą 200 za każdą nadróbkę 400 za każdą nadróbkę
  • Jeżeli został wylicytowany i ugrany kontrakt na poziomie 6 (szlemik) lub 7 (szlem), to nad kreską zapisuje się premię:
    Premia Przed partią Po partii
    za szlemika 500 750
    za szlema 1000 1500

    Jeżeli szlem lub szlemik nie został wylicytowany, to premii nie dolicza się.

  • Jeżeli został ugrany kontrakt kontrowany lub rekontrowany, to nad kreską zapisuje się:
    • 50 punktów – jeśli ugrano kontrakt kontrowany,
    • 100 punktów – jeśli ugrano kontrakt rekontrowany.
  • Jeśli kontrakt nie został ugrany, to nad kreską, po stronie obrońców zapisuje się punkty:
    Niedoróbka Przed partią Po partii
    Bez kontry Z kontrą Z rekontrą Bez kontry Z kontrą Z rekontrą
    pierwsza 50 100 200 100 200 400
    druga i trzecia 200 400 300 600
    czwarta i następne 300 600 300 600
  • Po zakończeniu robra, po stronie pary, która wygrała robra, nad kreską zapisuje się premię:
    • 700 punktów – jeśli obrońcy są przed partią,
    • 500 punktów – jeśli obrońcy są po partii.
  • Jeżeli jeden graczy po rozdaniu kart posiada cztery lub pięć honorów (As, Król, Dama, Walet i Dziesiątka w kolorze atutowym lub cztery Asy w BA), to nad kreską dla jego drużyny zapisuje się premię:
    • 100 punktów – jeżeli posiada cztery z pięciu honorów w kolorze atutowym,
    • 150 punktów – jeżeli posiada pięć honorów w kolorze atutowym lub cztery Asy w grze bez atu.

    Premia za honory może zostać dopisana w dowolnym momencie po zakończeniu licytacji, ale z oczywistych powodów zapisuje się ją po zakończeniu rozgrywki.

Podstawy

Do gry potrzebne są 4 osoby oraz jedna(a najlepiej dwie) talia 52-kartowa. Przy stoliku zajmujemy miejsca tak, aby nasz partner siedzial naprzeciw
nas. Rozdajemy karty (wszystkie), wypada wiec po 13 na osobę. Każde rozdanie dzieli sie na licytacje i rozgrywkę.

Licytacja – faza gry w brydża, prowadząca do ustalenia kontraktu.
Licytacja polega na tym, że gracze zgłaszają kolejno swoje odzywki, zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Rozpoczyna rozdający. Gracz ma do wyboru następujące odzywki:
spasować
przelicytować: zalicytowanie x w dany kolor stanowi zobowiązanie do wzięcia przez parę x+6 lew przy tymże kolorze atutowym. Można zalicytować wtedy i tylko wtedy, gdy licytuje się odzywkę starszą od najstarszej dotychczas zalicytowanej (przy starszeństwie: BA,♠,♥,♦,♣). Na przykład, 1♠ jest starsze od 1♦ (bo piki są starsze od kar), ale 3♣ jest starsze od 2BA (bo 3 > 2).
skontrować: jeżeli uważamy, że przeciwnicy nie wygrają zaproponowanego kontraktu, możemy skontrować, czyli podwoić stawkę punktową. W nowoczesnych systemach kontra przyjmuje również znaczenia sztuczne, takie jak kontra wywoławcza, kontra negatywna czy kontra Lightnera.
zrekontrować: jeżeli nas skontrowano i uważamy, że wygramy zapowiedziany kontrakt, to możemy zrekontrować, czyli jeszcze raz podwoić stawkę. Rekontra może posiadać również sztuczne znaczenia, przykładem może być rekontra SOS.
Kontry i rekontry mają poważny wpływ na wielkość uzyskanego zapisu.
Licytacja kończy się trzema kolejnymi pasami następującymi po dowolnej odzywce.

Rozgrywka – zasadnicza część gry w brydża. Celem rozgrywającego jest zrealizowanie wylicytowanego kontraktu (wzięcie takiej liczby lew, jaka wynika z licytacji). Celem obrońców jest przeszkodzenie rozgrywającemu, mogą to osiągnąć m.in. dzięki prawidłowemu wistowi.
W czasie tej fazy obowiązuje następujące starszeństwo figur: A>K>D>W>10>9>….>2. Obowiązuje dodawanie do koloru. Jeżeli gracz nie ma do koloru, to może przebić lewę atutem (atut spełnia funkcję najstarszej karty) bądź dołożyć kartę innego koloru. Między atutami również obowiązuje zwykłe starszeństwo figur. Jeżeli gra się „bez atu”, to atutów nie ma.
Gracz z najstarszą kartą w kolorze pierwszego wyjścia w lewie lub z najstarszym atutem w lewie bierze rzeczoną lewę, po czym rozpoczyna następną. Rozgrywający, jeżeli wziął lewę w dziadku, to następnego wyjścia musi również dokonać z dziadka.
Techniki wykorzystywane przy rozgrywce to liczenie własnych lew, rozliczanie rąk przeciwników, różne rodzaje impasów, parada oraz przymusy.
Po zakończeniu rozgrywki zlicza się lewy obu stron i sprawdza, czy kontrakt został ugrany. Lewy poniżej zadeklarowanej liczby to lewy wpadkowe a lewy powyżej zadeklarowanej liczby to nadróbki. W zależności od miana kontraktu i wziętej liczby lew oblicza się ilość punktów zdobytych przez strony. Podstawą do obliczania liczby punktów jest zapis brydżowy.

Rozegranie kart

Gdy licytacja się skończy, gra się rozpoczyna. Tutaj celem jest wzięcie tyle lew ile się zadeklarowało lub więcej.


"Rozgrywający" jest tym, który pierwszy zapowiedział dany kolor lub bez atu, który jest tożsamy z finalnym kontraktem.

"Dziadek" jest partnerem rozgrywającego.

Przeciwna drużyna jest na "obronie".

Gracz po lewej stronie rozgrywającego rozpoczyna grę poprzez dokonanie "pierwszego wistu". Nazywa kolor i pozostali gracze muszą zagrać kartę w tym samym kolorze, jeżeli taką posiadają. W przeciwnym razie mogą przebić kartą w kolorze atutowym lub wyrzucić dowolną inną kartę.

Po pierwszym wiście dziadek kładzie swoje 13 kart twarzą do góry na stole i jego partner dysponuje jego kartami oraz swoimi podczas gry.

Ktokolwiek zagrał najwyższą kartę w danym kolorze bierze lewę i może zagrać dowolną inną kartę z dowolnego koloru w kolejnej lewie. Przy kontrakcie kolorowym, gdy gracz nie posiada karty w kolorze zagranym może zagrać atu. W tym wypadku to on bierze lewę, chyba że zostanie zagrany wyższy atut przez kogoś innego.

Po zakończeniu rozdania, jeśli deklarująca para weźmie zadeklarowaną przez siebie liczbę lew (lub więcej) aby zrealizować wylicytowany kontrakt, uzyskuje odpowiednią liczbę.punktów. Jeśli jednak nie zrealizuje swojego kontraktu, przeciwna para uzyskuje punkty. 

W trakcie rozgrywki obowiązuje zasada dokładania do koloru pierwszego wyjścia w lewie. Jeśli gracz nie może dołożyć odpowiedniej karty, to może położyć dowolną, w tym przebić atutem (w grze BA nie ma takiej możliwości).

W rozgrywce obowiązuje starszeństwo kart zarówno dla koloru wyjścia jak i w kolorze atutowym. Gracz, który położył najstarszą kartę w kolorze wyjścia lub – jeśli były grane atuty – najstarszą kartę w kolorze atutowym, zabiera lewę i rozpoczyna następną (wistuje). Jeśli rozgrywający zabrał lewę kartą „z ręki”, to do następnej wychodzi z ręki, a jeśli zabrał lewę „z dziadka”, to do następnej wychodzi również kartą z dziadka.

Zapis w brydżu towarzyskim jest prowadzony w tabeli podzielonej na cztery części: „My”/„Wy” i „nad kreską”/„pod kreską”. Pod kreską zapisuje się punkty wymagane do dogrania partii (za wylicytowany i ugrany kontrakt), natomiast nad kreską zapisuje się premie za nadróbki, wpadki przeciwników, dogranie partii, robra itp.

Para wygrywa partię, jeżeli zdobędzie 100 punktów pod kreską. Jeżeli jednej drużynie udało się ugrać mniej niż 100 punktów pod kreską, a druga drużyna dograła w tym czasie partię, to punkty częściowe „przepadają” – para musi rozpocząć partię od nowa.

Po zakończeniu rozgrywki (tj. rozegraniu wszystkich trzynastu lew) i podliczeniu lew następuje sprawdzenie, czy kontrakt został ugrany. Jeśli rozgrywający wziął mniej lew niż zadeklarowany kontrakt, to są to „lewy wpadkowe” – „niedoróbki”, kontrakt „bez jednej”, „bez dwóch” itd. W przypadku wzięcia większej liczby lew niż poziom kontraktu, to są to „nadróbki”. W zależności od poziomu kontraktu, koloru atutowego, od tego, czy gracze wygrali już partię w robrze czy nie (są „po partii” lub „przed partią”) oraz oczywiście od liczby ugranych lew, oblicza się punkty zgodnie z regułami zapisu brydżowego.Znalezione obrazy dla zapytania brydż